Votulastkrant logo

(On)veiligheid op de Draaiweg

‘Het verkeersafvalputje van Utrecht’ noemt Matthijs Moeken de route David van Mollemstraat/Draaiweg/Talmalaan. Het is de enige route van Kanaleneiland naar Overvecht waar je nog door kunt rijden nu de Marnixlaan versmald is, de Kaatstraat is afgesloten en de Amsterdamsestraatweg wordt verbouwd. Volgens hem heeft de gemeente onvoldoende oog voor het waterbedeffect.

Moeken correspondeert al zo’n tien jaar met de gemeente over de verkeerssituatie op de Draaiweg. Naar aanleiding van het dodelijke ongeval begin februari startte hij een burgerinitiatief. “Het bleek dat veel meer mensen aan de bel hebben getrokken, maar veel gebeurde los van elkaar.” Inmiddels zijn er zeven vrijwilligers actief bij ‘Buurtinitiatief Aanpassen Draaiweg’.

Foto: Leonie Kostman
Foto: Leonie Kostman


Tijdens de bewonersavond in Buurtcentrum de Leeuw, waar ook een aantal gemeenteraadsleden, de nieuwe wethouder mobiliteit Senna Matoug en buurtwethouder Suzan Schilderman aanwezig zijn, wordt de situatie nog een keer uiteengezet. Het probleem is dat er overdag veel verkeer over de Talmaroute moet en de weg daarom breed en makkelijk begaanbaar gemaakt is. “De straat is ingericht op piekbelasting maar daardoor gaat het ‘s nachts mis.”

Een aantal buurtbewoners komt met meer voorbeelden van bijnaongelukken en onveilige situaties. De aangelegde vluchtheuvel blijkt erg smal: “De fiets van mijn zoon is daar doormidden gereden,” vertelt een buurtbewoner. “Hij leeft gelukkig nog.” Andere mensen vertellen over de knik in de weg waardoor er geen goed zicht is. Bewoners van oude huizen voelen hun woning trillen als de bus langsrijdt. “Negentienduizend kilo weegt zo’n bus,” heeft Moeken opgezocht. Er zijn fietsstroken aangegeven, maar de rijbaan is zo smal dat de bus sowieso over de fietsstrook moet op bepaalde punten. “Mijn kinderen mogen daar niet fietsen.”

De bewoners vragen de gemeente om een onafhankelijk onderzoek; een ‘second opinion’ van verkeersdeskundigen: onderzoekers die breder denken dan de mensen die deze route ontworpen hebben. “Met onafhankelijke cijfers kunnen we verder praten over hoe de situatie nu werkelijk is en hoe die verbeterd kan worden.” De wethouder complimenteert de aanwezigen dat het probleem meteen breed wordt getrokken, maar kan nog niets beloven over verdere stappen. Wel is er een aanvraag gedaan voor een flitspaal.

Aan het eind van de avond wordt gevraagd of de bezoekers een vragenlijst willen invullen. Op basis daarvan zullen onderzoeksvragen geformuleerd worden die aan de gemeente worden aangeboden. Een buurtbewoner waarschuwt alvast: “Met hogere stoepranden en een bordje ‘30’ nemen we geen genoegen.” MV

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2025 No. 2, April

80 jaar vrijheid en democatie, ook in Votulast
lees artikel

Je woont in de wijk en je wilt wat
lees artikel

Verhalen van de straat
lees artikel

Meer dan 40 soorten vogels in het Griftpark
lees artikel

(On)veiligheid op de Draaiweg
lees artikel

Activiteit toendertijd
lees artikel

Onverklaarbaar bewoond
lees artikel

Welkom in de wijk!
lees artikel