Votulastkrant logo

Wijn op het plein

“Leuk om wijn écht te proeven, zonder Netflix,” en: “Verrassend om te merken wat het effect is van hapjes op de smaak van de wijn.” Het zijn opmerkingen van deelnemers aan de wijnproeverij bij Q-Vignes, de nieuwe wijnhandel op het Willem van Noortplein.

De uitleg bij de wijnen wordt gegeven door Register Vinoloog van de Wijnacademie Angélique Chamboné. Inderdaad: een bekende naam in de wijk. Chamboné werd geboren op de Melis Stokestraat en groeide op aan de Willem Arntzkade. Haar moeder maakte zich sterk voor de beelden die daar in de groenstrook geplaatst zijn. “Toen ik hoorde dat er hier een wijnhandel kwam heb ik meteen contact opgenomen. En zo werd het idee voor een wijnproeverij geboren.”



Proeven is serious business
Eigenaar Jan Giesbers nam drieënhalf jaar geleden QVignes over. De zaak zat toen met één vestiging in De Bilt. Giesbers wilde graag uitbreiden richting Utrecht en toen die kans kwam, greep hij deze direct. Inmiddels is Tjeerd Dijkstra, de oprichter van Q-Vignes, terug van een buitenlandreis en samen zwaaien ze de scepter over de twee zaken. Q-Vignes importeert wijnen van kleinschalige Europese wijnboeren. Er gaat nogal wat tijd zitten in het kennismaken met wijnhuizen. “Proeven is serious business. Maar dat moet ook, want wij geloven in echte smaak die voortkomt uit het unieke van de wijngaard, druifvariëteit, bodem en klimaat.”

Het eff ect van hapjes
De deelnemers doen een proefje waaruit blijkt dat een groot deel van proeven via de neus gaat. “Doe dus geen zware parfum op als je wijn gaat proeven,” waarschuwt Chamboné. De deelnemers leren ruiken, kijken en proeven. En hoe omschrijf je een smaak? “Perzikvruchtenyoghurt,” proeft deelnemer Anne bij een witte wijn. Er worden verschillende hapjes geserveerd: wat doet een romig kaasje met de smaak van de wijn? Of een paté?

Neus
Eén keer per jaar gaat Giesbers met zijn hele team naar Duitsland waar hij op ProWein, de grootste wijnbeurs ter wereld, afspraken heeft met
eigenaren van wijnhuizen. Dijkstra vertelt hierover: “Je moet een neus hebben voor noviteiten en rariteiten; wij zoeken voor ons assortiment niet de gebruikelijke wijnen.” MV

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2018 no. 3, Mei

Achter de zelfgemaakte tralies
lees artikel

Hello, goodbye!
lees artikel

De torteltuin viert jubileumfeest
lees artikel

De tuin van...Mitros
lees artikel

Gooi niet weg maar neem mee naar het Repair Café
lees artikel

Toen en nu
lees artikel

Wijn op het plein
lees artikel

Aan de keukentafel
lees artikel