Protest tegen herinrichting Weerdsingel
Het zal bijna niemand ontgaan zijn die de laatste tijd door de wijk heeft gewandeld of gefietst: de aanplakbiljetten met de gele asfaltwals voor talloze ramen, met de tekst ‘Stop Lot’s asfaltwals’. Ze zijn van het ‘actiecomité Weerdsingel OZ’, een groep buurtbewoners die zich verzet tegen de herinrichtingsplannen voor de Weerdsingel O.Z. van wethouder Lot van Hooijdonk.
De aanpak van de singel maakt deel uit van het ‘Actieplan Utrecht Fietst’ en moet zorgen voor een beter netwerk van fietsroutes door de stad. De Weerdsingel moet een doorgaande alternatieve fietsroute worden: de Vredenburgroute is veel te druk met fietsverkeer vanuit de Uithof. De huidige klinkers zullen plaats moeten maken voor rood asfalt, en de rotonde bij de Noorderbrug zal moeten verdwijnen, zodat fietsers sneller kunnen doorstromen.
Foto: Marcel Venderbosch
Inspraak
In november 2019 werden de bewoners benaderd om mee te denken over de herinrichting van hun straat, maar hun voorstellen voor verbetering van het plan worden voor hun gevoel zonder argumenten van tafel geveegd. Overleg met de gemeente en de Fietsersbond heeft na een jaar vooralsnog tot niets geleid. Bewoners Arianne en Kees, besloten om samen met enkele andere bewoners van de Weerdsingel in verzet te komen, en richtten het actiecomité op.
Bezwaren
Arianne vraagt zich af hoe de fietsers vanuit de Uithof op de Weerdsingel terechtkomen en hoe ze verder gaan bij de Van Asch van Wijckbrug. Een brug over de Weerdsluis ziet ze niet gauw komen. Bovendien willen veel fietsers zo snel mogelijk naar het station, die zullen geen omweg maken. Ook de verhouding met het autoverkeer is van belang. De Weerdsingel is geen brede straat. Vroeger was er zwart asfalt en tweerichtingsverkeer en waren er regelmatig ongelukken. Jaren geleden pleitten de bewoners voor het aanleggen van klinkers in plaats van asfalt. De gemeente stemde daarmee in: er kwam een proefstraat en veel mensen vonden het de veiligste en fijnste fietsroute van Utrecht.
Asfalt versus klinkers
Met klinkers, eenrichtingsverkeer voor auto’s en fietsers die twee kanten op mogen, is het volgens het comité veel beter, zeker als de automobilisten zich aan 30 km per uur houden. Dat gebeurt vaak niet, net als in de geasfalteerde Koekoekstraat en nu ook in de Voorstraat, merken ze. Daar is het besluit om te asfalteren op het laatste moment genomen en klagen bewoners en ondernemers dat er te hard wordt gereden, ook met een elektrische fiets. Een ander nadeel van asfalt is dat het aanhelen ervan een lappendeken veroorzaakt door kleurverschil nadat de straat is opengebroken, terwijl je klinkers zo weer teruglegt. De Weerdsingel wordt nogal eens opengebroken in verband met het riool of werkzaamheden met internetkabels et cetera. Klinkers zijn bovendien beter voor de drainage van de bomen.
Rotonde
Een ander belangrijk item, vertelt Kees, is het verdwijnen van de rotonde bij de Noorderbrug. Omdat er zes straten op de rotonde uitkomen, zal het alleen maar gevaarlijker worden. “Bovendien gaan we een iconische plek missen wanneer dat kleine stukje natuur verdwijnt. Om nog maar te zwijgen van één van de mooiste lantarenpalen van Utrecht.”
Petitie
Met enkele medebewoners zijn Arianne en Kees een petitie gestart. Je kunt hem ondertekenen op weerdsingel.petities.nl. RvP
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2021 no. 1, Januari
Protest tegen herinrichting Weerdsingel
• lees artikel
Makers
• lees artikel
Nieuwe school, nieuw plein
• lees artikel
Puzzel en win!
• lees artikel
Weinig te besteden...en dan?
• lees artikel
Votulast in WO II
• lees artikel
Verwonderen tijdens het wandelen
• lees artikel
Estafette
• lees artikel