Koekoekstraat fietstraat
In 2011 werd er in deze krant al aandacht besteed aan de, op bewonersinitiatief ingediende, plannen om van de Koekoekstraat een fietsstraat te maken. Helaas voor de bewoners was er vier jaar geleden onvoldoende draagvlak in de politiek voor een straat waar 'de auto te gast' is. Die tijden zijn veranderd. Overal in de stad wordt meer aandacht geschonken aan de fiets en voetganger in het verkeer en het verminderen van het autoverkeer in het centrum. Ook de Koekoekstraat is hierin meegenomen en onlangs heeft de gemeente twee plannen gepresenteerd.
Zoals veel oude steden heeft Utrecht smalle straten in en ook vlak buiten het centrum. Het is dan ook niet vreemd dat de Koekoekstraat zo smal is, als je weet dat deze uit 1865 stamt. De straat was lange tijd de belangrijkste verbindingsweg tussen het centrum en het gebied ten noordoosten van de stad. Na de eeuwwisseling reden er enkele tientallen jaren nog trams door de straat (lijn 1), twee sporen naast elkaar zoals op foto's in het Utrechts Archief te zien is. Wat opvalt op die foto's is dat de straat breder lijkt dan de zeven meter die het begin van de Koekoekstraat nu breed is.
SPRONG IN DE TIJD
Loop je nu door de Koekoekstraat dan kun je je nauwelijks voorstellen dat er twee tramlijnen door de straat liepen. Aan weerszijden van de straat waren veel winkels en samen met de trams en het overige verkeer moet dat destijds een levendige bedoening geweest zijn. Nu is de straat een eenrichtingsstraat, ook voor fietsers, en is het trottoir afgezet met stevige palen. En komende vanaf de Weerdsingel Oostzijde of de Noorderstraat hebben auto's na de Noorderbrugrotonde de neiging te snel door de smalle rechte straat te rijden en dat levert gevaarlijke situaties op. Ook omdat fietsers nog wel eens tegen de richting in willen rijden.
GEKLEURD ASFALT
In beide plannen die de gemeente nu gepresenteerd heeft, geldt tweerichtingsverkeer voor fietsers, is de rijstrook drieënhalve meter breed en worden er bomen geplant. Om te benadrukken wat de rijruimte is krijgt het asfalt een rood-bruine kleur zoals ook te zien is in bijvoorbeeld de Troelstralaan
en geldt er voor de hele weg een maximum snelheid van 30 km per uur. Op dit asfalt hebben fietsers voorrang. Op diverse plaatsen worden er extra parkeervakken gemaakt voor fietsen en worden er naast bomen ook plantenbakken geplaatst. De plannen zijn op de website van de gemeente in te zien en ondertussen hebben belanghebbenden commentaar kunnen leveren op de plannen. Binnen enkele maanden volgt meer informatie over het vervolgontwerp. Zeker is dat de uitwerking zal leiden tot een veiliger straat voor fietsers en een mooiere overzichtelijke straat voor de bewoners.
http://www.utrecht.nl/verkeersbeleid/maatregelen-verkeersveiligheid/maatregelen/maatregel-35/ HJB
Reageer
Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.
Ook in deze krant
2015 no. 3, Mei
Koekoekstraat fietstraat
• lees artikel
Luuk Emmink, imker te Griftsteede
• lees artikel
Votulast kleurt geel
• lees artikel
Nijntje pleintje
• lees artikel
Je haar verven met koffie
• lees artikel
Fietsenwinkel Van Bunnik
• lees artikel
Zwemmen in de Singel
• lees artikel
De gashouder / het Griftpark
• lees artikel