Votulastkrant logo

Verbetering plein draaiweg

Succes voor het bewonersplatform Staatslieden & Lauwerecht: de gemeente stelt 30.000 euro vanuit het budget voor verkeersveiligheid beschikbaar om het plein op de hoek Draaiweg, Talmalaan en Merelstraat aantrekkelijker en vooral veiliger te maken. Half april vond een ontwerpbijeenkomst plaats waarbij bewoners en belanghebbenden, samen met een ontwerper van de gemeente, een ontwerpschets voor een verbeterd plein maakten.

Foto: Wendeline van den Nagel
Foto: Wendeline van den Nagel


Het plein voor de Mitra, Kruidvat en stomerij Dalsan is al tijden een doorn in het oog van veel bewoners. In 2018 bood het bewonersplatform, begeleid door The Social Firm, het adviesrapport ‘Verklein mijn plein’ aan de wethouder aan. Lange tijd leek er echter niks met de verbetervoorstellen uit het plan te gebeuren. Nu is er een doorbraak.

Discussie
Het maken van een ontwerp waar alle belanghebbenden en experts zich in kunnen vinden is echter geen gemakkelijk proces. Dat blijkt al snel tijdens de bijeenkomst, waar onder andere de filiaalmanager van de Jumbo, de eigenaar van stomerij Dalsan, leden van het bewonersplatform, een verkeersdeskundige en een ontwerper van de gemeente aanwezig zijn. Nadat de randvoorwaarden voor het ontwerp gezamenlijk zijn vastgesteld, begint het tekenen op de plattegrond én de discussie.

Haken en ogen
Het laden en lossen van de vrachtwagens op het plein wordt bijvoorbeeld als een probleem gezien, maar een schema waardoor er nooit meer dan een vrachtwagen op het plein staat? Logistiek niet haalbaar. De stoeprand verhogen, zodat de fietsers niet op het plein fietsen? Niet wenselijk voor vrachtwagens en de toegankelijkheid. Een apart fietspad over het plein aanleggen dan? "Ho ho, dat kan verkeerstechnisch niet," geeft de verkeersdeskundige aan. Een extra plantenbak blijkt negenduizend euro te kosten. Groen zonder rand, is dat een optie? "Alsof er niet al genoeg zwerfvuil is," is de reactie. Kinderwagens, mensen in een scootmobiel: kunnen die wel tussen een fiets­sluis door? Nee dus. Heggen dan misschien, om de doorgang voor fietsers smaller te maken? Niet te hoog, het plein moet wel een open karakter houden. "Maar ook niet te laag," zegt de ontwerpster. "Denk aan het struikelgevaar in het donker over zo'n heg."

Schets
Uiteindelijk staat er toch een voorlopige schets op papier: de bocht voor de fietsers richting de Draaiweg wordt afgevlakt, fietsnietjes worden verplaatst, als natuurlijke afscheiding en voor meer laad- en losmogelijkheden, en er zullen ter hoogte van het Kruidvat heggen geplaatst worden om een ruime, groene fietssluis te creëren. Ook wordt de verlaagde stoeprand een stuk verkort.

In juni komt men opnieuw bij elkaar, als het ontwerp visueel is gemaakt en is doorgerekend, en wordt er definitief besloten over de uitvoering van het plan. FK

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2019 no. 3, Mei

De soap rond onze molen draait door
lees artikel

Streetstyle Votulast
lees artikel

Van tunnel naar toekomst
lees artikel

Bij ons in de...
lees artikel

Eerste hulp aan hond of kat
lees artikel

Wijkwater
lees artikel

Verbetering plein draaiweg
lees artikel

Koffie met...
lees artikel