Votulastkrant logo

Van buurtsuper tot superbuurt

Spelende kinderen op de stoep, en twee keer per dag fietsers en auto’s die een stukje afsnijden op weg naar school en werk: de Oudemansstraat, een rustig smal woonstraatje in Tuinwijk. In april veranderde dat doorgaans zo rustige straatje plotseling in een bouwplaats: de Albert Heijn om de hoek bleek een woonhuis met garage te hebben opgekocht om een doorbraak te maken naar de panden aan het Willem van Noortplein.



Gert Jan Nijhuis, eigenaar van de winkel: “Het leegkomend pand aan de Oudemansstraat bood kans om uit te breiden. De winkel moest vóór 2020 de koelingen vervangen in opdracht van Ahold, en wij wilden al langer scankassa’s met eigen gangen toevoegen aan de winkel. We hebben het bedrijfsoppervlak zo met de helft vermeerderd.”

Overlast
Het duurde maanden voordat het pand gebruiksklaar gemaakt was. De Oudemansstraat was de toegangspoort voor de bouw, omdat de winkel om de hoek gewoon door draaide. Een wekker zetten was niet meer nodig: zes dagen per week begonnen de werkzaamheden al vóór zeven uur. De bewoners spraken meerdere keren met Gert Jan over de bedoelingen van deze nieuwe bedrijfstoegang, en kregen de toezegging dat deze na voltooiing niet gebruikt zou worden voor de winkel.

Gert Jan is een ondernemer in hart en nieren, en krijgt daarom de vraag of hij over acht jaar opnieuw wil uitbreiden. Daar heeft hij geen zicht op. “Een winkel verandert altijd elke zoveel jaar - ik hoop dat de nieuwe vloeren wanden en plafonds dan nog voldoen aan de standaard, en dat vooral de inrichting verandert.”

De kleintjes
Is zo’n grote supermarkt eigenlijk wel nodig in deze buurt? Veel bewoners juichen eerder meer kleinschaligheid toe, en zijn bang dat AH deze keer niet zo goed op de kleintjes heeft gelet. Hoe staat Gert Jan daar tegenover? “Ik heb geen afspraken met de middenstand in de buurt. De vraag van de klant bepaalt het bestaansrecht van een zaak. Ik denk eigenlijk dat de winkels wel van elkaars aanwezigheid profiteren. Er is heel wat middenstand bijgekomen in de wijk sinds de AH er zit - het plein is een levendige beweging.”

Klantprofiel
Wie bepaalt eigenlijk wat de buurt nodig heeft? Gert Jan: “De uitbreiding wordt ondersteund door harde cijfers van Ahold. Deze zijn gebaseerd op talloze data, die samen het klantprofiel van deze buurt bepalen. Ook de uitgebreide openingstijden zijn gevolg van dit profiel, en zitten inmiddels al wel op het maximum.”



Het blijft een gegeven dat de winkel midden in een woonwijk staat, waar bewoners ook hun eigen auto willen kunnen neerzetten. Wordt de zogeheten parkeerdruk nu nog groter na de uitbreiding? Gert Jan: “Ik hoop op meer klanten, maar verwacht niet dat er meer auto’s komen en gaan rond de nieuwe winkel. Ik denk dat klanten vooral lopend en op de fiets naar mijn winkel komen.” Bewoners rond de AH zijn wel gewend aan voortdurend komende en gaande auto’s, maar hopen wel dat de toename van voetgangers niet betekent dat er nog meer verpakkingen van snacks op straat en in hun voortuinen belanden. Gelukkig is met Gert Jan overal over te praten.
nvd NvD

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2018 no. 5, Oktober

Van buurtsuper tot superbuurt
lees artikel

Hello, goodbye!
lees artikel

De Josephkerk wil er zijn voor de wijk
lees artikel

De tuin van...de Adelaarhof
lees artikel

Naar school!
lees artikel

Toen en nu
lees artikel

Dag bomen
lees artikel

Aan de keukentafel
lees artikel