Votulastkrant logo

Update verkeersonderzoek

In mei jl. schreven we in deze krant over het onderzoek van de gemeente naar de verkeerssituatie in onze wijk. Buurtbewoners konden hun mening geven d.m.v. een enquête en bijeenkomsten. Ook vond er een kentekenonderzoek plaats. Wat zijn de bevindingen tot nu toe?



In april 2017 werden 1165 enquêtes ingevuld. De meeste respondenten (88%) verplaatsten zich op de fiets door de wijk. Deze fietsers geven de route het rapportcijfer 5,5. Ongeveer tweederde gaf aan dat er meer ruimte voor fietsers zou mogen komen en dat het autoverkeer langzamer zou mogen rijden. Iets meer dan de helft vindt dat het autoverkeer ook moet verminderen.

Kentekenonderzoek
Hoeveel auto’s rijden er precies door de wijk op weg naar de binnenstad of op weg naar de Kardinaal de Jongweg, de stad uit? Daarvoor werd een kentekenonderzoek gedaan in de eerste helft van april. Er kwam uit wat bewoners eigenlijk al wel wisten: in de ochtendspits en de avondspits is tweederde van het verkeer van de Kaatstraat naar de Kardinaal de Jongweg doorgaand verkeer.

Snelheid
Een buurtbewoner monitort het verkeer in de Pieter Nieuwslandstraat. Uit de statistieken valt te lezen dat meer dan de helft van de automobilisten harder rijdt dan de toegestane 30 kilometer per uur. Vooral ’s ochtends tussen 7 en 9 uur is het druk in de straat, en tussen half 4 en half 5 ’s middags.

Inspraak
Aan buurtbewoners werd op verschillende manieren gevraagd mee te denken over mogelijke oplossingen. Zo werden naast de enquête buurtbewoners ook uitgenodigd om hun ideeën te delen tijdens bijeenkomsten en werksessies. Ook het bewonersplatform Staatslieden en Lauwerecht heeft het onderwerp ‘verkeer’ op de agenda staan. Eind augustus werd in Buurtcentrum de Leeuw gepraat over de verkeersdruk en gevaarlijke situaties.

Kerstin Steinhart, lid van wijkraad Noordoost, prijst de manier waarop bewoners worden uitgenodigd mee te denken in het proces. Tijdens de werksessie werden de deelnemers uitgenodigd om in groepjes de route te herinrichten.

Steinhart: “Al binnen groepjes hebben bewoners verschillende belangen en meningen. Waar de ene best zijn auto buiten de wijk wil parkeren heeft de ander ‘m toch het liefst voor de deur staan. De route is te lang om één ding te doen, er zijn verschillende soorten verkeerssituaties. Maar je wil het liefst wel zoveel mogelijk eenheid. Belangrijk is hoe het Willem van Noortplein wordt ingericht; men wil daar echt een plein van maken, de uitwerking daarvan heeft consequenties voor de rest.”

Doorgaand verkeer verminderen
Ook het streven van de gemeente is om doorgaand verkeer op de route Votulast te verminderen. Tijdens de bijeenkomst van het bewonersplatform uiten bewoners van de Talmalaan hun zorgen: door de nieuwbouw zal de verkeersdruk hoger worden, en als het verkeer dat nu via de Adelaarstraat rijdt via de Talmalaan gaat rijden wordt het nog drukker.

In oktober bespreekt de wijkraad met de projectleider van de gemeente de resultaten van het onderzoek tot nu toe. Daarna worden vervolgstappen bepaald. MV

Reageer

Met onderstaand formulier kunt u reageren op dit artikel. Alle velden zijn verplicht. Uw e-mailadres verschijnt niet op de site. Na het versturen van uw reactie ontvangt u een e-mail met daarin een link. U moet op die link klikken om de reactie op de site te laten verschijnen.

Reactie
Uw naam
Dit veld niet invullen!
Uw email
uw e-mailadres verschijnt niet op de site
 

Zoeken in votulastkrant.nl

Ook in deze krant

2017 no. 5, September

Licht aan het einde van de tunnel
lees artikel

Buurtbaasjes
lees artikel

Een halve eeuw ervaring in de Teleshop
lees artikel

Straatpraat
lees artikel

Update verkeersonderzoek
lees artikel

Oud en Nu
lees artikel

Bankhangen voor gevorderden
lees artikel

Check m'n plek
lees artikel